Preventie en Integriteitsbeleid Brabantdiving en Snorkelschool Eindhoven

  1. Visie

Sport zou voor iedereen prettig, plezierig en veilig moeten zijn. Daarom wordt er werk gemaakt van een sociaal veilige sport, waar geen ruimte is voor grensoverschrijdend gedrag. Onder grensoverschrijdende gedag verstaan wij:

  • iedere vorm van gedrag of toenadering , verbaal, non-verbaal, digitaal of fysiek die door de persoon die het ondergaat, als gedwongen en/of ongewenst wordt ervaren;
  • gedrag dat als doel heeft de waardigheid van de persoon aan te tasten. 
  1. Ongewenste omgangsvormen

Met ongewenste omgangsvormen bedoelen we: ‘’gedrag dat als grensoverschrijdend of kwetsend wordt ervaren en tot gevolg heeft dat je je niet langer veilig voelt’’. Ook al gebeurt dit gedrag mogelijk onbedoeld of niet met kwade intentie, het gaat erom hoe het gedrag wordt ervaren. Iedereen bepaalt daarin zijn eigen grens.

Onder ongewenste omgangsvormen verstaan we in ieder geval:

Pesten, (seksuele) intimidatie (verbaal, non-verbaal, fysiek en door macht), discriminatie, agressie en geweld, creëren van onveilige sfeer. 

  1. Maatregelen

Een goede basis in de vorm van de 4 v’s helpt bij het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag. Met het voldoen aan de 4 v's voor veiligheid hebben we een goed fundament voor een veilige sportomgeving. En dat is belangrijk, want hiermee bouwen we samen verder aan een veilige sport en een fijne sportplek voor iedereen.

3.1        De 4 v’s voor veiligheid bestaan uit de volgende onderdelen:

  1. Vastgestelde Gedragscode – laat zien waar we voor staan

De omgang tussen staffleden en cursisten laat zich niet tot in detail regelen. Zeker niet, wanneer lichamelijk contact nodig is in de vorm van instructie, correctie of hulp of ter voorkoming van verdrinking of een andere onveilige situatie dan wel noodzakelijk is voor de handhaving van de orde en veiligheid.

Toch vinden wij het belangrijk om een aantal basisafspraken met elkaar te maken over gewenst gedrag  in de omgang met elkaar.  Deze uitgangspunten hebben we vastgelegd in een gedragscode. Het doel hiervan is om alle betrokken personen te beschermen en het creëren van een veilige cultuur en omgeving. Onze gedragscodes zijn <hier> te vinden.

Onze staffleden en vrijwilligers hebben de ‘gedragscode voor staffleden en vrijwilligers’ ondertekend en leven die na. Ook zijn ze op de hoogte van de gedragscodes die gelden voor snorkelaars/duikers en ouders/verzorgers

Bij het geven van PADI duikcursussen is daarnaast ook nog de ‘PADI gedragscode’ en de ‘PADI verplichting als jeugdleider’ van toepassing.

Sportief mediagebruik hoort bij een veilige en respectvolle sportomgeving. Daarom houden wij ons aan de afspraken die staan in ‘code blauw’.

Wij maken gebruik van het zwembad ‘de Tongelreep’. Daar zijn ook eigen huisregels van toepassing. Deze zijn hier te vinden.

  1. Vertrouwenscontactpersoon – een aanspreekpunt voor iedereen

Wij doen er alles aan dat iedereen zich (sociaal) veilig en prettig voelt binnen onze organisatie. Toch kan het voorkomen dat (staff)leden en cursisten geconfronteerd worden met vormen van ongewenst gedrag, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie. Wij vinden het belangrijk dat in zo’n situatie  een (staff)lid/cursist, vrijwilliger of ouder/verzorger met zijn problemen terecht kan bij een vertrouwenscontactpersoon. Een vertrouwenscontactpersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie. Het e-mailadres van de vertrouwenscontactpersoon is: vcp@snorkelschooleindhoven.nl

Wil je graag buiten onze vereniging een melding maken van ongewenst gedrag, dan kun je ook contact opnemen met het Meldpunt van het Centrum Veilige Sport Nederland. Het Centrum Veilige Sport Nederland is telefonisch te bereiken

via 0900 – 202 55 90 (dit nummer is op werkdagen bereikbaar van 8:30 – 17:00 uur) of via e-mail op info@cvsn.nl.

  1. Verklaring omtrent gedrag – voorkom onnodig risico

Het is belangrijk dat iedereen, en met name minderjarigen/kwetsbare groepen, in een veilige omgeving kunnen sporten. Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat iemand geen strafblad heeft of dat het strafblad geen bezwaar vormt voor het uitvoeren van een bepaalde taak of functie. Al onze lesgevende staffleden en vrijwilligers beschikken over een geldige VOG.

  1. Vakkundige staffleden/vrijwilligers – met oog voor pedagogiek en integriteit

We vinden het belangrijk dat onze trainer-coaches zich niet alleen focussen op snorkel- en duiktechniek, maar ook verstand hebben van pedagogiek en integriteit. Op die manier kunnen ze ongewenst gedrag in een groep herkennen en voorkomen én de nadruk leggen op persoonlijke ontwikkeling, plezier en sociale veiligheid. Om dit te onderstrepen hebben al onze staffleden en vrijwilligers de online scholing ‘Een Beetje Opvoeder’ van NOC-NSF gevolgd.

  • Aannamebeleid

Wij vinden het belangrijk dat we gekwalificeerde en integere staffleden en vrijwilligers inzetten bij onze organisatie. Hiervoor hanteren wij een zorgvuldige aannameprocedure:

  • Het kennismakingsgesprek: Het management en potentieel stafflid of vrijwilliger maken kennis met elkaar en de organisatie. Besproken wordt wat er van het stafflid of de vrijwilliger verwacht wordt en wat zij mogen terugverwachten. Het preventie en integriteitsbeleid en de gedragscode wordt onder de aandacht gebracht.
  • Het management checkt of het potentieel stafflid of vrijwilliger voldoende gekwalificeerd is.
  • Het potentiële stafflid of vrijwilliger gaat akkoord met het opvragen van referenties door het management.
  • De gedragscode wordt ondertekend door het potentiële stafflid of vrijwilliger
  • Een VOG wordt aangevraagd voor het potentieel stafflid/vrijwilliger
  • Het stafflid of vrijwilliger die werkzaamheden met minderjarigen voor brabantdiving en/of de snorkelschool wil gaan verrichten, volgt de e-learning ‘een beetje opvoeder’.
  • Een nieuw stafflid/vrijwilliger zal de werkzaamheden gedurende 2 maanden onder (indirect) toezicht van het management of een ander ervaren stafflid uitvoeren.
  1. Meldprotocol en klachtenprocedure

Van alle leden, cursisten, staffleden en vrijwilligers wordt verwacht dat zij actie ondernemen als zij grensoverschrijdend gedrag of ongewenste omgangsvormen signaleren (meldplicht) . Dit protocol biedt bescherming aan de melder, aan het slachtoffer en aan degene die het grensoverschrijdend gedrag of ongewenst omgangsvorm heeft vertoond (pleger). Het protocol geeft ook een verplichting, namelijk te handelen op de vastgelegde manier.  Een klachtenprocedure kan in werking worden gezet na een melding van grensoverschrijdend gedrag of ongewenste omgangsvorm. Naast een meldplicht heeft eenieder ook een voorlopige zwijgplicht ten opzichte van derden.

Meldprotocol

Stap 1: bespreek het gedrag wat je gezien of ervaren hebt met de betrokkenen

Stap 2: indien nodig of gewenst bespreek het gedrag met de vertrouwenscontactpersoon. Deze kan je bereiken door een mail te sturen naar: vcp@snorkelschooleindhoven.nl

Stap 3: de vertrouwenscontactpersoon roept na instemming van de melder en indien nodig, het management bijeen.

Stap 3: gezamenlijk wordt bepaald of een klachtenprocedure wordt opgestart. Als het nodig is kan een deskundige externe adviseren.

Stap 4: het management bepaalt of een vervolgactie nodig is, zoals het op non-actief zetten of royeren van de pleger.

Klachtenprocedure na een melding van ongewenst gedrag

Ieder lid, cursist, stafflid of vrijwilliger die onvrede ondervindt van een bepaalde situatie, die het gevolg is van het handelen van een persoon die direct betrokken is bij Brabantdiving of Snorkelschool Eindhoven kan de klachtenprocedure starten. De procedure bestaat uit 3 onderdelen: de ontvangst, de behandeling en het besluit.

  1. Ontvangst

Een klacht kan ingediend worden via mail info@brantdiving.nl en bevat een gedetailleerde omschrijving van de situatie waarover onvrede is. Ook moet worden omschreven wat de melder zelf heeft gedaan aan de situatie om de onvrede op te lossen. Als laatste moet een beschrijving gegeven worden van de gewenste situatie.

  1. Behandeling

De klacht wordt door het management in behandeling genomen. De klacht wordt door middel van hoor en wederhoor besproken. Als het nodig is worden ook externen of derden gesproken. Alle betrokkenen worden minimaal 1 keer gesproken. Het staat een betrokkenen vrij om zich bij te laten staan door een derde.

  1. Besluit

Binnen 2 weken na het laatste hoorgesprek wordt door het management een besluit genomen. Hierbij wordt het besluit gemotiveerd. Als het besluit een te nemen maatregel bevat, dan wordt deze zo snel als mogelijk in gang gezet.

  • Bekendheid

Dit beleid en de gedragscode wordt gepubliceerd op de website. Daarnaast wordt het bekendgemaakt onder alle leden. Van alle actieve staffleden en vrijwilligers wordt verwacht dat zij dit beleid en de gedragscode actief uitdragen en er naar handelen.

  • Evaluatie

Jaarlijks brengt de vertrouwenscontactpersoon verslag uit aan het management. Op basis hiervan bepaalt het management in samenspraak met de vertrouwenscontactpersoon of het beleid of de gedragscode moet worden aangescherpt, of dat er andere maatregelen nodig zijn.

Versie 3 21-05-2025